Thursday, June 5, 2008

Rakyat kena faham rasional kenaikan harga petrol, diesel

APABILA kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak semalam, orang ramai yang selama ini dibuai dengan pelbagai kemudahan subsidi pastinya mengeluh dan tidak kurang juga yang menyalahkan kerajaan. Benar, bukan mereka saja, tetapi semua orang mengeluh. Malah, bukan pilihan popular bagi kerajaan untuk menaikkan harga minyak. Namun hakikatnya, inilah fenomena yang tidak boleh kita elakkan dan seluruh dunia kini berdepan kenaikan harga minyak sehingga banyak kerajaan terpaksa membuat penyesuaian mengikut kemampuan masing-masing. Taiwan dan Indonesia sudah mengurangkan subsidi bagi mengekang kenaikan harga minyak dunia, manakala semalam giliran Malaysia dan India pula berbuat demikian.

Pengumuman kenaikan harga minyak itu turut mengheret pasaran saham di Asia berikutan kebimbangan melonjaknya inflasi yang boleh menghambat ekonomi serantau. Malah, Kerajaan Filipina semalam mengumumkan pembayaran tunai sekali saja sebanyak 500 peso (RM42) kepada keluarga miskin untuk membayar bil elektrik berikutan harga minyak naik. Sebab itulah apabila kerajaan kita mengumumkan harga minyak naik berkuat kuasa tengah malam tadi, ia turut mengumumkan langkah bagi mengurangkan bebanan rakyat seperti memberi bayaran tunai kepada pemilik kenderaan persendirian, termasuk pemilik motosikal.

Apapun, kerajaan sebenarnya tidak menarik sepenuhnya subsidi apabila mengumumkan harga petrol dan diesel yang masing-masing meningkat 78 sen dan RM1 bagi setiap liter, menjadikan harga baru petrol RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter kerana ia masih pada tahap bawah harga pasaran. Jika subsidi ditarik sepenuhnya, harga petrol tentunya mencecah RM3 seliter iaitu harga pasaran semasa.

Namun, rakyat harus bersedia untuk terus menikmati harga minyak lebih tinggi apabila ia diapungkan seperti harga di pasaran global menjelang Ogos nanti iaitu selepas kerajaan menemui mekanisme terbaik bagi mengurangkan bebanan rakyat. Kenaikan ini adalah yang tertinggi selepas kenaikan terakhir pada 28 Februari 2006 membabitkan tambahan 30 sen bagi seliter petrol dan diesel, masing-masing kepada RM1.92 dan RM1.58 sen seliter.

Harga petrol di Malaysia sebelum ini iaitu RM1.92 seliter dan diesel RM1.58 adalah harga subsidi, menjadikannya antara yang terendah di Asia. Bagaimanapun, harga baru petrol dan diesel ini masih murah berbanding RM5.20 dan RM4.33 di Singapura yang diniagakan berdasarkan harga global. Namun, dengan kenaikan harga minyak itu pula akan memberi impak ke atas inflasi yang berada pada paras tiga peratus April lalu dan dijangka akan naik ke paras lima peratus tahun ini, sekali gus memberi tekanan kepada perbelanjaan pengguna dan pelaburan perniagaan.

Apapun, sesuatu yang harus dipuji ialah sikap majoriti rakyat kita yang faham rasional di sebalik kenaikan itu meskipun mereka setakat mengeluh, tanpa mencetuskan sesuatu tindakan tidak diingini seperti berlaku di negara lain.

Di Indonesia, sepanjang minggu lalu setiap hari berlaku demonstrasi terutama oleh mahasiswa universiti berikutan tindakan kerajaannya menaikkan harga minyak beberapa minggu lalu. Kelmarin ratusan nelayan Britain mengadakan demonstrasi kerana harga minyak naik dan begitu juga berlaku di Bulgaria, Perancis, Belanda dan Sepanyol yang turut membabitkan pemandu trak. Dalam situasi di negara kita, diharapkan pihak tertentu khususnya parti pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan tidak menyemarakkan emosi rakyat dengan menuduh kerajaan sengaja menaikkan harga minyak. Jika mereka sayangkan negara, marilah sama-sama menjelaskan kepada rakyat mengapa harga minyak terpaksa dinaikkan, bukan mengambil kesempatan secara membabi buta.

No comments: