Tuesday, October 21, 2008

Persediaan MENANGANI ekonomi, pasaran global

SEMENJAK berlakunya krisis ekonomi di Amerika Syarikat dan kini merebak ke Eropah, kelihatan beberapa perubahan asas dalam strategi dan pemikiran ekonomi.

Berdasarkan pengalaman beberapa kali mengharungi situasi sama ada digelar krisis, kemelesetan atau kegawatan ekonomi, Malaysia tidak patut terjerumus kembali dalam masalah ekonomi global.

Keyakinan ini juga dinyatakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak kerana ekonomi Malaysia mempunyai tiga kekuatan utama iaitu dasar yang kukuh, berdaya tahan dan bersifat menyeluruh.

Gabungan tenaga pakar di Kementerian Kewangan, Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti dan agensi-agensi lain, kerajaan yakin mereka mampu menentukan dasar dan maklum balas untuk menangani kesan kelembapan ekonomi AS dan global.

Berdasarkan pengalaman, sektor yang mudah diserang dari dalam dan luar hingga menimbulkan masalah kepada ekonomi tempatan ialah pasaran saham - Bursa Malaysia.

Oleh itu langkah kerajaan hendak menambah RM5 bilion ke dalam Valuecap Sdn. Bhd. bagi menggandakan nilainya kepada RM10 bilion adalah persediaan untuk menghadapi kemungkinan berlaku trend kemerosotan nilai saham pasaran tempatan.

Sebagai sebuah syarikat yang ditubuh pada 2003 dan dibiayai oleh agensi kerajaan, Valuecap mempunyai kepentingan asasnya untuk melindungi pelaburan yang dibuat oleh kerajaan.

Kita tidak mahu berlaku lagi kuasa spekulator untuk menentukan arah turun naik pasaran saham negara ini.

Sebab itu peruntukan itu harus dilihat sebagai langkah atau pencegahan awal yang dilakukan oleh kerajaan untuk mengawasi pelaburan dalam saham-saham bawah nilai serta melindungi pelaburan yang disuntik oleh syarikat milik kerajaan (GLC).

Hakikatnya, kerajaan memerlukan wang untuk menjaga kebajikan rakyat dan menggerakkan pertumbuhan negara.

Kerajaan tidak mampu terus membiarkan ekonomi negara diserang oleh spekulator.

Kita perlu mengguna pengalaman lalu dalam menyusun strategi. Malaysia perlu dilindungi daripada diheret sekali dalam kancah kewangan dunia masa kini.

Jadi tindakan menambah dana dalam Valuecap adalah sejajar dengan usaha kerajaan untuk memastikan ekonomi negara kekal kukuh dalam menghadapi suasana ekonomi global sekarang dan tahun depan.

Perisytiharan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan bahawa perbelanjaan di bawah Bajet 2009 akan diteruskan suatu keputusan yang melegakan.
Memang wajar kerajaan melihat semula dan menetapkan kembali keutamaan terhadap projek yang ingin dilaksanakan, khususnya projek kepentingan tinggi.

Apapun strategi yang telah digariskan dalam Bajet 2009 seperti meningkatkan daya saing, mencari pasaran baru dan mencipta produk baru utama, perlu dilaksanakan dengan lebih gigih.
Langkah ini diharap akan mewujudkan lebih banyak pelaburan baru dan peluang kerja dalam negara.

No comments: